Jordi Pau Caballero, trainer for growth.

Blog personal on trobareu escrits, articles i continguts relacionats amb experiències que omplen al seu autor, i que, al seu parer, poden ajudar a créixer a altres persones. L’autor s'identifica amb la definició de l'excursionista com a “home culte i polifacètic, coneixedor del seu entorn, amb una elevada sensibilitat i un profund esperit crític”.

Guia de muntanya, el seu ofici li ha permès desenvolupar el seu propi estil de vida, dins el qual ha anat formant-se i creixent com a persona, passant de l’educació en el lleure, al desenvolupament d’experiències a muntanya per a joves, adults i famílies, per arribar a convertir-se en promotor de la salut a través de l’activitat física. Sense oblidar el camp de les arts, prodigant-se en el camp de l’escriptura i la fotografia, i fent alguna petita incursió en el camp de la interpretació...

“El moviment, és vida”, i aquesta afirmació l’ha poguda experimentar i assaborir en la salut i en la malaltia. D’aquí ve la seva fascinació per nous conceptes i nous paradigmes com la Biotensegritat, endinsant-se en noves concepcions i noves tècniques, com el Moviment Vital, l’Entrenament Postural Dinàmic, l’Stretching Global Actiu, i el Nordic Walking.

dilluns, 2 de novembre de 2015

Caràcterístiques bàsiques de la tècnica de marxa nòrdica

Segons ens defineix la INWA -International Nordic Walking Federation-, referint-se a la tècnica diagonal de la marxa nòrdica: "El Nordic Walking és una forma d'activitat física en què s'afegeix, a la forma natural de caminar, l'ús actiu d'un parell de bastons especialment dissenyats per al Nordic Walking. Tanmateix, les característiques biomecàniques de la manera natural de caminar es mantenen. Això suposa que la tècnica correcta de Nordic Walking respecta el rang de moviment natural del moviment dels braços en caminar de forma natural." En aquesta definició es basen els fonaments per desenvolupar la marxa nòrdica, des d'una tècnica correcta, a una bona tècnica, depenent de les capacitats de cadascú, de la seva aplicació, i de les seves hores d'entrenament.

Un dels aspectes a tenir en compte, i que dificulta especialment el procés d'aprenentatge i la correcta execució de la tècnica, són les patologies posturals adquirides en el decurs dels anys, que es poden veure accentuades per una vida sedentària i per l'edat. Aquests factors atorguen una importància especial a l'aprenentatge de l'aspecte postural. Al fet natural de caminar, anem a afegir un parell de bastons, amb l'objectiu d'intensificar el procés de caminar, d'una manera versàtil i equilibrada, augmentant l'esforç muscular de la part superior del cos, i mobilitzant grups musculars que habitualment no s' utilitzen al caminar. La integració d'aquesta activació de la part superior del cos, és la que permet impulsar-lo cap endavant. Sense impuls, NO hi ha Nordic Walking, i això és un aspecte fonamental en una tècnica correcta. Hem d'admetre que caminar amb bastons, no és un acte natural, ja que no hem nascut amb ells, sent, doncs, el seu ús, un element civilitzador adquirit, requerint un aprenentatge en el seu maneig, de cara a aconseguir l'objectiu tècnic proposat.


Dels principis bàsics del Nordic Walking, aquests són els que caracteritzen una bona execució tècnica: moviments i forma de caminar saludables i biomecànicament correctes, i una alineació i una postura correctes del cos. Amb moviments fluids, que involucren l'ús dels músculs del tren superior, inferior, i l'hemisferi central -on s'origina tot aquest procés-; i una simetria i entrenament del cos sencer, donant com a resultat un moviment equilibrat, simètric i harmònic, obtenint un òptim estirament de les nostres cadenes musculars en el transcurs de la marxa. Així doncs, la postura i la tècnica correcta d'caminar -amb una bona alineació, una correcta inclinació, i un correcte braceig-, són fonamentals abans d'iniciar el treball d'adoptar l'ús actiu dels bastons, per aconseguir mantenir aquest moviment equilibrat, simètric i harmònic en el qual ens reeduca el Nordic Walking. Això facilitarà l'adoptar un ús actiu i correcte dels bastons, que ens ha de permetre un caminar més eficaç, amb menys esforç i que aquest, a la seva vegada, sigui redistribuït d'una manera versàtil i equilibrada, integrant la majoria de grups musculars de nostre cos, a l'acte de caminar.

Així doncs, mereixen tenir-se en compte aquells aspectes que poden limitar aquesta acció d'impuls i d'estirament, que pretenem aconseguir amb la marxa nòrdica. Una bona tècnica de marxa nòrdica, ha d'aconseguir realitzar el següent gest tècnic:

- Un braceig correcte i complet, desenvolupat en totes les fases -plantar, empènyer, extensió, deixar anar i retorn cap a davant-, sense perdre la diagonal del bastó respecte al terra, amb una inclinació del cos cap endavant -del taló al cap- i una contra-rotació clavícula-pelvis.

A títol de mostra, i no extensiva, alguns errors tècnics més comuns (fase plantar-empènyer-extensió):

- En lloc de balancejar el braç des de l'espatlla l'avantbraç es mou des del colze, o plantar el bastó davant massa vertical -accions que generen un braceig incomplert, en dificultar passar la mà més enllà de la pelvis, avortant, per tant, l'empenta activa en el sentit de la marxa-; colze massa recte, el canell no es manté recte durant el braceig, o els palmells de les mans no estan de cara a les cuixes en l'extensió.

En aquest breu article no es compara la tècnica diagonal amb les propostes d'altres tècniques que no respecten el patró postural i biomecànicament correcte de la marxa, incidint això en les seves propostes tècniques i metodològiques.

Article publicat a Ultra-Endirance Nordic Walking Magazine

Promotor de la salut a través de l'activitat física
Nordic Walking national Coach INWA i guia de muntanya UIMLA
Inscrit en el Registre de Professionals de l’Esport de Catalunya (REP) amb el número 000861  
Carte Professionelle d'Educateur Sportif  03811ED0344 Ministère des Sports et de la 
Jeunesse, Republique Francaise

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada