Jordi Pau Caballero, trainer for growth.

Blog personal on trobareu escrits, articles i continguts relacionats amb experiències que omplen al seu autor, i que, al seu parer, poden ajudar a créixer a altres persones. L’autor s'identifica amb la definició de l'excursionista com a “home culte i polifacètic, coneixedor del seu entorn, amb una elevada sensibilitat i un profund esperit crític”.

Guia de muntanya, el seu ofici li ha permès desenvolupar el seu propi estil de vida, dins el qual ha anat formant-se i creixent com a persona, passant de l’educació en el lleure, al desenvolupament d’experiències a muntanya per a joves, adults i famílies, per arribar a convertir-se en promotor de la salut a través de l’activitat física. Sense oblidar el camp de les arts, prodigant-se en el camp de l’escriptura i la fotografia, i fent alguna petita incursió en el camp de la interpretació...

“El moviment, és vida”, i aquesta afirmació l’ha poguda experimentar i assaborir en la salut i en la malaltia. D’aquí ve la seva fascinació per nous conceptes i nous paradigmes com la Biotensegritat, endinsant-se en noves concepcions i noves tècniques, com el Moviment Vital, l’Entrenament Postural Dinàmic, l’Stretching Global Actiu, i el Nordic Walking.

dimarts, 25 d’octubre del 2016

Entrevista a Leena Jääskeläinen

Leena Jääskeläinen, Dama de l'obra en Ciències de l'Esport i l'Educació Física, entrevistada per Tiina Arrankoski. Del seu web www.ModernNordicWalking.com, traducció autoritzada, per Jordi Pau Caballero


- Dra. Jääskeläinen, volem saber que la va portar a dur la caminada amb pals com activitat física a les escoles als anys 60. Exactament quan i on va ser ?

"Sí, ho vaig provar amb els meus alumnes quan treballava com a professora d'educació física al gimnàs de Viherlaakso el 1966."

- Com va tenir la idea de provar-ho?

"Llavors jo era una esquiadora activa i ja ho practicava en el meu entrenament durant períodes sense neu que vaig fer servir els pals de la mateixa manera que els esquiadors de fons, sobretot en els exercicis, en pujada. Des del magatzem de l'escola on ensenyava hi havia tot l'equip per esquí de fons, que va ser utilitzat en general relativament poc, i vaig decidir fer servir els pals per a un ús més ampli. D'aquesta manera podria fer les classes d'educació física de manera més eficaç i diversificada. Vaig fer servir els pals per fer diversos exercicis de gimnàstica ".

- Sap si en aquell moment, o potser fins i tot abans, hi havia altres professors que utilitzessin o experimentessin la caminada amb pals, o fessin exercicis amb pals a les escoles com una forma d'exercici?

"No tinc cap informació sobre això. Però bé podria ser que jo no fos l'única: entre els professors d'educació física hi havia molts esquiadors actius - o antics esquiadors - i l'entrenament d'estiu amb pals sens dubte el coneixien ".

- Treballant com a professora a la Facultat de Kinesiologia de la Universitat de Jyväskylä 1968-71, va afegir també el caminar amb pals, i exercicis de gimnàstica amb pals al programa?

"Sí, caminar amb els pals ho he fet servir sovint com una forma d’escalfament o com una formació complementària. Jo era la primera professora a càrrec d'esports a l'aire lliure per a les dones en la nova Facultat de Ciències de Jyväskylä, així que estava interessada a desenvolupar i provar alguna cosa nova. "

Leena Jääskelainen, a la
Finlàndia Kävely l'any 1987;
"Serà la disciplina del futur"
(Photo by Björn Holmberg)
- Es promociona el caminar amb pals alhora que treballava com inspectora en cap d'Educació Física del Ministeri d'Educació de 1973 a 1991?

"Sí, caminar amb pals d'esquí va ser una de les" disciplines "que vaig proposar durant les jornades de capacitació per a mestres sobre el tema " Noves idees per a l'activitat física a les escoles ". En aquell moment, especialment les noies, van ser portades a caminar durant les classes d'educació física, de manera que la idea de fer el passeig més eficaçment utilitzant pals tenía sentit i mereixía ser promoguda. Network Television (MTV) va crear una breu presentació d'aquesta iniciativa en un programa esportiu, transmetent una entrevista amb mi i una demostració amb les noies de l'escola de Myyrmäki ".

- Com podem saber els molts professors que incloïen el caminar amb pals a programes d'activitat física a l'escola, experimentant amb aquest tipus d'èxit?

"Desafortunadament no hi ha estadístiques sobre això. Però segurament molts mestres van fer-ho alguna vegada i alguns fins i tot amb força regularitat. En particular, a principi dels anys 90, a les institucions esportives la disciplina ja va començar a ser coneguda.

- La primera aparició documentada de la ruta amb l'estil de Nordic Walking en un acte públic, és la seva participació a la Finlàndia Kävely ("Walking Finlàndia") el 1987: Pot explicar més detalls?

"Jo m'havia preparat per caminar al llarg de la ruta - 36 km -, amb alguns homes en bona forma, com Tuomo Jantunen i Osmo Niemelä (President de la Federació d'Orientació). Em vaig decidir a utilitzar els pals per dues raons: per anunciar la caminada amb pals, i per ser capaç de mantenir-me al nivell dels meus companys. Així, durant la caminada podria fer la feina promocional, que mostra com, amb l'ajuda dels pals, pot augmentar la velocitat de la trajectòria i fer-la més eficaç. Vaig fer també difusió als participants durant tota la cursa. Als reporters, que em miraven amb curiositat, els hi vaig deixar anar: "Serà la disciplina del futur!"

- També va participar a la marxa de la inauguració de l'estàtua del prof. Tahko Pihkala el 1988, que es considera el primer grup organitzat per caminar amb Nordic Walking?

"Vaig estar present a l'esdeveniment, però no vaig poder fer a la marxa. Jo era la presidenta del Comitè de l’estàtua de Tahko Pihkala i m'estava preparant per a la transmissió de ràdio, mentre es desenvolupava la caminada ".

Leena Jääskelainen
practica activament
Nordic Walking
- Quan es va començar a utilitzar el terme "sauvakävely"? 

“Fins i tot en la dècada dels 90, la terminologia no era clara i ho discutíem en el marc de l’ associació Tahko Pihkala - de la qual jo era la presidenta en aquell moment -, estudiant quina podria ser l'alternativa. Per tant, al nostre parer, el terme "sauvakävely" (caminar amb pals) es podía utilitzar quan els pals van ser utilitzats en la rehabilitació, com una ajuda per caminar, i ens va semblar que el terme "sauvaharjoittelu" (entrenament amb pals) o "sauvaliikunta" (activitats física amb pals) seria més adequat per a un tipus d'activitat física. Malgrat això, de nou en els anys 90, el terme "sauvakävely" aviat es va convertir en part del llenguatge comú. Al final, el que importa és que tothom sap el que és! "

- Creu vostè que el terme "Nordic Walking" és apropiat per descriure aquest "Suomalainen sauvakävely" (caminar amb pals finlandès)?

(El terme "Nordic Walking" va ser encunyat el 1997 a Finlàndia, l'any en què es va produir i es van presentar els pals específics d'aquesta disciplina. A Finlàndia, en el llenguatge corrent, el terme se segueix utilitzant ara és "sauvakävely". Ed)

"I tant! Però, és clar, sap una mica greu el molt temps transcorregut, dels anys 60 i de les primeres promocions, abans que l'esport es convertiís en una forma popular i coneguda d'activitat física. D'altra banda, la paraula "nòrdic" suggereix que va ser una invenció dels països nòrdics, encara que els seus orígens són únicament finlandesos. Perquè no es pot dir, per exemple, caminar finlandès? "

- El Nordic Walking està guanyant pràctica en tot el món i segueix creixent, com se sent en ser considerada un dels pioners de la disciplina?

"Cap quantitat de diners pot igualar la sensació que tinc quan veig a un practicant de Nordic Walking. Estic particularment feliç quan es tracta de gent comuna i els ancians, ja que no han de sentir-se avergonyit movent els pals - si més no a Finlàndia-. El meu desig és que segueixi sent una forma d'activitat física per a tothom, i no es converteixi en un esport competitiu.
De vegades em preguntava si el Nordic Walking mai arribaria a ser una activitat de tots, per a la gent comuna -sense la meva intervenció -, però mai vaig tenir la resposta. La meva sort va ser que vaig tenir, tant en el meu treball real com en el voluntari, una posició que em va permetre promoure aquesta disciplina ".

Moltes gràcies, Dra. Jääskeläinen, tant per aquesta entrevista, com pel que ha fet pel Nordic Walking !!



Promotor de la salut a través de l'activitat física
Nordic Walking national Trainer INWA i Modern Nordic Walking Trainer
Tècnic Esportiu de Muntanya Mitjana i guia de muntanya UIMLA
Inscrit en el Registre de Professionals de l’Esport de Catalunya (REP) amb el número 000861  
Carte Professionelle d'Educateur Sportif  03811ED0344 Ministère des Sports et de la 
Jeunesse, Republique Francaise

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada